
Dzieciństwo jest niezwykle ważnym okresem w życiu człowieka, a zabawa podstawową i jednocześnie bardzo istotną dla rozwoju formą aktywności dziecka. W zabawie maluch poznaje siebie, otaczający go świat, ale też zdobywa szereg kompetencji społecznych. Z kolei zabawy rówieśnicze dają świetne pole do nauki własnych emocji i radzenia sobie w kontaktach z innymi. W co mogą bawić się wspólnie dzieci w wieku żłobkowym?
Pójście do żłobka to często niełatwy moment zarówno dla maluszka, jak i rodzica. Rozstanie wywołuje niepokój po obu stronach, nawet jeśli mamy pewność, że dziecko trafia w dobre ręce opiekunów i pedagogów. Pozytywnym aspektem, na którym warto się skupić, jest wejście dziecka w środowisko rówieśnicze. Kontakt z innymi dziećmi w żłobku to przestrzeń do zabaw grupowych (trudnych do zaaranżowania w warunkach domowych), wspólnych aktywności ruchowych i przede wszystkim kształtowania umiejętności społecznych oraz rozwoju emocjonalnego.
Zabawa sama w sobie odgrywa ważną rolę w życiu dziecka, a czas spędzony z rówieśnikami ma dodatkowe walory edukacyjne. Jakie zabawy rówieśnicze w żłobku warto uwzględnić w programie i codziennej praktyce?
Maluch musi poczuć się bezpiecznie
Na początku maluch musi poczuć się bezpiecznie i przede wszystkim odnaleźć się w indywidualnym kontakcie z opiekunem. Na zabawy z innymi dziećmi przyjdzie pora, a adaptacja odbywa się stopniowo. Warto dać dziecku tyle czasu, ile potrzebuje. Gdy poczuje się pewnie i komfortowo, samo będzie szukało kontaktu z rówieśnikami i okazji do wspólnej zabawy.
Zabawy w kole
Wiele zabaw w grupie odbywa się w kole. Dla najmłodszych dzieci już samo utworzenie koła, a następnie podjęcie zorganizowanej aktywności, stanowi wyzwanie, ale też pole do nauki i rozwoju. Dzieci muszą chwycić się za rączki, a następnie zmieniać wielkość koła, które powiększa się i zmniejsza, jak dmuchany balonik. Ta prosta aktywność, gdy maluchy oddalają się od siebie i przybliżają, daje dużo frajdy i jest bazą do wszystkich innych zabaw – turlania lub rzucania piłeczek, wspólnego muzykowania, wskazywania części ciała, naśladowania i obserwowania w tych zabawach kolegów i koleżanek pod okiem opiekuna.
Zabawy w tańcu do muzyki
Gdy dzieci potrafią już utworzyć koło i potrafią poruszać się w nim jedno za drugim, możemy zaaranżować taniec do muzyki. Zabawa z tańcem odbywać się też w rozproszeniu, wówczas dzieci poruszają się swobodnie po sali, wsłuchując się w rytm muzyki, zatrzymują się, gdy muzyka cichnie, muszą stanąć nieruchomo lub przybrać jakąś konkretną pozę.
Zabawy z chustą animacyjną
Zabawami, które mają charakter integracyjny i które dzieci szczególnie lubią, są te z wykorzystaniem chusty animacyjnej. Dzieci podtrzymują chustę na brzegach i wykonują różne ruchy, np. unoszenie, opadanie, falowanie. Utrzymanie tkaniny jest dla dzieci na początku niełatwym zadaniem, a zrobienie tego wspólnie z innymi – dużym osiągnięciem. Chusta ćwiczy mięśnie całego ciała, koordynację, przykuwa uwagę dzieci, a ponieważ ma wiele kolorów i sporą powierzchnię, można ją także wykorzystać do innych zabaw w grupie o charakterze edukacyjnym.