Producenci
Bburago, marka naszego dzieciństwa od ponad 40 lat
Bburago, marka naszego dzieciństwa od ponad 40 lat

Bez wątpienia marki Bburago nie trzeba nikomu przedstawiać. Przez lata zdobyła sobie rzesze miłośników i wiernych kolekcjonerów, którzy czasami sprawiają wrażenie, jakby o Bburago wiedzieli więcej niż sama marka. Dla tych, którzy jednak jeszcze jej nie znają lub stawiają pierwsze kroki w świecie kolekcjonerów, przygotowaliśmy ten krótki tekst. Zapraszamy do lektury.

 

Jak to często bywa firma, która powstaje z pasji, jest firmą rodzinną. Tak też było w przypadku Bburago, którą założyło trzech braci: Mario, Udo i Martino Besana. Był rok 1974, a firma otrzymała nazwę Martoys. Skromne początki, czyli 8 modeli szybko zyskało uznanie w branży. Powstały różne warianty FIAT 127, Renault Alpine, Lancia Stratos, Renault 5, BMW 3.0 CS, Range Rover, Audi 80 GT i Porsche 911.

Nazwa Bburago pojawiła się dwa lata później, w 1976 roku, i pozostała z nami do dziś. Skąd się wzięła?

Pochodzi od nazwy miasta Burago di Molgora, gdzie firma została założona. Natomiast drugie „b” w nazwie zaczerpnięto od nazwiska braci Besana.

Jako włoska firma Bburago, w całości produkowała swoje modele we Włoszech i specjalizowała się w produkcji modeli samochodów europejskich, w tym ciężarówek FIAT, w skali 1:24. Dzięki takim dodatkom jak otwierane drzwi, maska, klapa bagażnika czy skrętne koła i niesamowite przywiązanie do szczegółów marka zyskiwała coraz szersze grono fanów, a jej pozycja umacniała się w gronie kolekcjonerów modeli samochodów i ciężarówek. Absolutnym hitem, który był produkowany w latach 1977-1984 był bolid formuły 1, w skali 1:14.

Kiedy zaczęto odnosić pierwsze sukcesy, marka postanowiła wprowadzić, niezbyt popularne w Europie, modele w skali 1:18. Ciekawostką jest, że pierwszy model opisany w katalogu jako 1:18, wyprodukowany w 1977 roku — The Rolls Royce Camargue, w rzeczywistości był wyprodukowany w skali 1:22. To przykład na to, że Bburago często nie zachowywało pierwotnie przyjętej skali. Innym przykładem może być Alpine, wyprodukowany w skali 1:16, czy Fiat Cinquecento w skali 1:24. Co przyczyniło się do sukcesu marki, to decyzja o sprzedaży modeli, również jako zestawów do samodzielnego składania. Aby odróżnić je od tych sprzedawanych w całości zmieniano kolor i wersję — przeważnie były to modele wyścigowe i rajdowe.

Lata 80., to pojawienie się modeli w skali 1:43 - najbardziej popularnym rozmiarze. Produkcja większego modelu wymagała wyjątkowej staranności i przywiązywania uwagi do szczegółów, których czasami brakowało w najmniejszej skali. Do najpopularniejszych serii lat 80. należały: „Grand Prix”, w skali 1:24, seria „9000”, seria „Super Cartoons”, w skali 1:18, z Goofym w Bugatti 59 i Donaldem w Jaguarze SS 100. Oba modele są poszukiwane i pożądane przez kolekcjonerów. Kolejna seria „Cartoons”, w skali 1:24, o dużej wartości kolekcjonerskiej, to modele z Tomem i Jerrym oraz Różową Panterą. 1988 to premiera Ferrari F40, w skali 1:18. Przygoda z Ferrari nie trwała jednak długo.

Lata 90. to utrata monopolu przez Bburago. Takie firmy jak Maisto, Exoto czy Mattel, produkowały swoje modele w Chinach, co pozwoliło im znacznie obniżyć koszty, a więc także ceny modeli. Kolejny cios przyszedł, kiedy Mattel wykupił prawa do produkcji modeli Ferrari. W konsekwencji w 2005 firma Bburago została zamknięta, ale już po dwóch latach, w 2007 została kupiona i wskrzeszona pod własną nazwą. Kupcem był właściciel największego konkurenta Bburago — marki Maisto — May Cheong Group. Produkcja została przeniesiona z Włoch do Chin. Produkowano dotychczasowe modele, ale także wprowadzono modele pochodzące z kolekcji Maisto. W 2011 roku nastąpił powrót do produkcji modeli Ferrari. Wartą podkreślenia ciekawostką jest fakt, że Bburago produkuje również modele w skali 1:43 przeznaczone na rynek konkretnego kraju. W przypadku Polski były to Polonez — aż 5 wersji i Warszawa.

Przez wszystkie lata marka Bburago zyskała wierne grono fanów, którzy nie tylko kolekcjonują modele produkowane przez Bburago, ale także poszukują tych najbardziej cennych, z pierwszych lat produkcji: Lancia Beta sedan, Lancia Innocenti Mini 120, Lamborghini Cheetah 4 × 4, Renault 4L, Fiat 124 Spyder Abarth, Alfetta GTV, BMW 3.0 CSL, czyli „Batmobile" — w skali 1:24. W skali 1:43 do najcenniejszych należą: FIAT Ritmo i Regata, Renault 9, Alfa Romeo Giulietta i 33, Lancia Stratos i Beta Monte Carlo, Mercedes Mampe. Poszukiwane są również modele z ostatnich lat włoskiej produkcji, na przykład, Ferrari 360 w skali 1:18.

Choć obecnie Bburago ma sporą konkurencję, to jednak jest marką szczególnie bliską fanom motoryzacji i kolekcjonerom. Świadczy o tym nie tylko ich liczba, ale także ilość zakładanych blogów kolekcjonerskich, organizowanych spotkań i ogromna wiedza, którą posiadają fani. Marka Bburago niesie ze sobą historię i kunszt, które zachwycają i sprawiają, że modele Bburago to coś naprawdę wyjątkowego, co pozwala złapać bakcyla kolekcjonera, ale także poznać historię motoryzacji. Dlatego modele są chętnie wybierane na prezent nie tylko dla fanów marki, ale także dla dzieci, które chcemy zainteresować tą piękną dziedziną, jaką jest kolekcjonerstwo, a także motoryzacja.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl