05lut
Walentynki, czyli rozmawiajmy z dziećmi o miłości

 

Miłość nie zna granic. Prawdziwie można się zakochać zarówno w podeszłym wieku, jak i będąc dzieckiem. Czy takie uczucie może być prawdziwe? Tak! Dlatego niezależnie od tego, czy dla naszego dziecka Walentynki to zwykły dzień, czy dzień, w którym odważy się wyznać sympatii swoje uczucia, należy się do niego odpowiednio przygotować.

 

Dla wielu z nas Walentynki to kolejne komercyjne święto, dla innych okazja do świętowania miłości. Tradycją stało się obchodzenie święta zakochanych w szkołach. Najczęściej daje się wtedy dzieciom możliwość złożenia życzeń przez szkolny radiowęzeł, organizuje się pocztę walentynkową czy wręczanie drobnych walentynkowych upominków koleżankom i kolegom.

Należy pamiętać, że wśród dzieci — nawet tych najmłodszych — znajdą się takie, które odczuwają zauroczenie, sympatię, a nawet miłość do koleżanki czy kolegi, dlatego należy pomóc im w przeżywaniu tego święta i w swobodnej rozmowie o pojawiających się uczuciach. Choć takie szkolne uczucie może być szybko zastąpione kolejnym — pamiętajmy, że w tym konkretnym momencie jest to coś bardzo ważnego dla naszego dziecka, z czym nie zawsze potrafi sobie poradzić czy nazwać, a w przypadku odrzucenia ból i smutek będą prawdziwe.

 

Przed zbliżającymi się Walentynkami warto zapytać dziecko, czy w szkole organizowane są specjalne zabawy, wymiana walentynek czy drobnych prezentów, a także czy chciałoby przygotować kartkę walentynkową, czy sprezentować coś komuś wybranemu. Właśnie wtedy możemy się dowiedzieć, że nasze dziecko jest zakochane i z niecierpliwością czeka na ten dzień. Co bardzo istotne nie należy takiego wyznania wyśmiewać czy lekceważyć. Zamiast tego można zaproponować wspólne przygotowanie walentynki i zakup drobnego prezentu. Co to może być? Pluszowe misie i serduszka będą idealnym prezentem, ale mogą to być także breloczki, magnesy, figurki, a nawet ozdoby do włosów z walentynkowym motywem — sercem czy cherubinkiem. Sprawdzi się także prawie wszystko w kolorze czerwonym. Jeśli dziewczynka chce obdarować chłopca, czerwony samochodzik, na który naklei serduszko, będzie prezentem, który na pewno się spodoba. Dziewczynki ucieszą się z pamiętnika czy notesika, do którego można wpisać coś osobistego. Pomóż dziecku w sformułowaniu kilku zdań, które potem samodzielnie wpisze do takiego prezentu. Pozwól dziecku wybrać na prezent coś, co nie jest w ogóle związane z Walentynkami. Jeśli właśnie w taki sposób chce wyrazić siebie, powinno mieć do tego prawo. Kropką nad i może być ozdobny papier lub torebka z walentynkowym motywem.

 

Walentynki w szkole to również odpowiednia oprawa. Balony w kształcie serca lub z napisem Love, Miłość, I <3 U, przypinki w kształcie serca, które otrzyma każdy uczeń, walentynkowe naklejki, dekoracja sali. Warto przygotować zapas kartek i drobnych gadżetów walentynkowych, aby zapobiec rozpaczy, w sytuacji, w której dziecko zapomni zabrać z domu swojej walentynki lub prezentu.

Zanim nastąpi wymiana podarunków, porozmawiaj z uczniami o tym, czym dla nich jest miłość, jak ją rozumieją, co sądzą o takim święcie, jak Walentynki, co to znaczy być zakochanym? W ten sposób otwieramy dzieci na rozmowę o nie zawsze łatwych sprawach. Dziecko uczy się, że może porozmawiać z dorosłymi na każdy temat, w tym o swoich uczuciach.

 

Walentynki to święto zakochanych w każdym wieku. Nawet mały drobiazg taki jak miś, serduszko czy kartka z własnoręcznie napisanymi słowami, będzie wspaniałym prezentem, dla wybranej Walentynki. Ważne, aby wręczać go od serca.